برای توضیح بریف یا خلاصه نیاز مشتری، ابتدا باید با یک مقدمه درباره دیزاین شروع کنم:

دیزاین، مجموعه فرآیندی است که هنر را به کاربردپذیری پیوند داده و فرآیندی را خلق میکند که به رفع نیاز مصرف کننده، مشتری یا کاربر بیانجامد. برای عملیاتی کردن این نیاز، چند عمل انجام می‌گردد:
۱- ابتدا اهداف کارفرما و انگیزه او از طراحی یادداشت می‌شود.
۲- اطلاعات کسب شده، بررسی می‌گردد و نیاز مشتری تشخیص داده می‌شود.
۳- مراحل ایده‌یابی طی شده و یک نتیجه اولیه ارائه می‌گردد.
۴- تصحیح و تکمیل طرح انجام شده و نتیجه نهایی ارائه می‌گردد.

به مجموعه این فرآیندهای فکری که در جهت منافع و اهداف مشتری انجام می‌گیرد و تبدیل به خلق ارزش می‌شود، دیزاین گفته می‌شود.

و «بریف چیست»؟ بریف (یا خلاصه‌نویسی)، یادداشت و جمع‌آوری اطلاعات به‌جهت شروع فرآیند دیزاین است.
جمع آوری این اطلاعات می‌تواند در قالب مصاحبه حضوری، تماس تصویری، تلفنی و یا مصاحبه متنی باشد. اینکه چه روشی را انتخاب می‌کنید، اهمیت شما به مرحله جمع آوری اطلاعات را نشان می‌دهد. البته اگر دسترسی‌ها محدود باشد، ارسال لیست و دریافت پاسخ نیز می‌تواند کاربردی باشد!

چه سوالاتی در بریف مصاحبه لازم داریم؟

اگر بخواهیم سوالات را برای تمام زیررشته ها یک تقسیم بندی کرده باشیم، می‌توان به ۲ بخش عمومی و تخصصی تقسیم کرد:
که در سوالات عمومی، اطلاعاتی شامل نام و توضیحات کسب و کار، نحوه فعالیت، سابقه فعالیت و … دریافت می‌گردد و هدف آن ایجاد شناخت بین طراح و کارفرما است.
و در سوالات تخصصی، اطلاعاتی از جمله دلایل احساس نیاز کارفرما برای درخواست دیزاین، تشخیص نگاه و سلیقه کارفرما نسبت به محصول خوب و بد و … دریافت می‌گردد که یک جمع‌بندی از نیاز و سلیقه بدست می‌آید.
پس در مجموع، تشخیص جزئیات و بایدها و نبایدهای نیاز کارفرما/مجموعه سفارش دهنده به شخص/تیم طراحی کمک می‌کند تا محصولی مطابق با نیاز کارفرما تولید نمایند.

به عنوان مثال، بریف طراحی لوگو را بصورت کلی می‌توان به چند بخش زیر تقسیم کرد:
– اسم کامل شرکت یا موسسه
– پیشینه شرکت
– زمینه فعالیت کاری
– بازار هدف
– وعده ها و ادعاهای محصولشان
– مزیت رقابتی
– رقبای اصلی
– شخصیت و هویت برند
– ابزار و رسانه ها
– محدودیت و الزامات
– تصمیم گیرندگان
– و …

در لینک زیر، بریف طراحی لوگو سایت خط راست را می‌توانید مشاهده کنید:

بریف لوگو

ولی یک نکته کلیدی که باید به آن توجه کرد این است که هر لیستی بنا به کارکرد خود می‌تواند متفاوت باشد. به همان شکل که هر گفتگو و مصاحبه‌ای می‌تواند متفاوت پیش برود و نتیجه مطلوب را به ثمر برساند.
پس هیچ لیست تمام عیاری وجود ندارد. تجربه و نیاز شماست که تعیین می‌کند روش مصاحبه به چه صورت پیش برود. پس به این لیست یا لیست‌هایی که از هر طریق بدست می‌آورید بسنده نکنید!

در پست‌های آینده بیشتر درباره این موضوع صحبت می‌کنیم. خط راست را دنبال کنید و در انتشار این پست همراه ما باشید.